dropshipping

Dropshipping – jak zacząć sprzedawać i ile można zarobić?

Sprzedaż w Internecie od wielu lat rozwijała swoje skrzydła, ale od dwóch lat przechodzi prawdziwy boom. Podczas lockdownów mogliśmy się przekonać, jak ważnym elementem naszego życia stały się zakupy w Internecie. Jeśli mamy w planach jakiś zakup to w pierwszej kolejności sięgamy po telefon lub laptop, żeby sprawdzić, gdzie można znaleźć najlepszą ofertę.

Z drugiej strony, sprzedaż internetowa stała się bardzo popularnym zajęciem i coraz więcej osób w ten sposób zarabia na życie. Jednym z typów sprzedaży jest dropshipping, czyli prowadzenie sklepu internetowego bez konieczności towarowania. Sprawdź, w jaki sposób możesz rozpocząć działania związane z dropshippingiem oraz sprawdzisz, czy jest to zajęcie właśnie dla Ciebie.

Dropshipping — na czym polega?

Dropshipping możemy zdefiniować jako model logistyczny, w którym ty zbierasz zamówienia, a następnie przekazujesz je do magazynu, który odpowiada za prawidłowe i terminów dostarczenie przesyłki. Twoją rolą jako sprzedawcy jest administracja i rozliczenie zamówień, które zostały złożone poprzez stronę oraz kontakt z klientem. Natomiast, reszta procesu dostarczenia spoczywa już na dostawcy. Jest to bardzo wygodny model pracy, w którym możesz osiągać zyski.

Ile można zarobić na dropshippingu?

Bardzo ciężko jest oszacować zarobki na sprzedaży w modelu dropshippingu, ponieważ składa się na to kilka czynników. W pierwszej kolejności należy wspomnieć o marży, która ma największe znaczenie w oszacowaniu twoich zarobków. Ustalasz ją samodzielnie, ale musisz pamiętać o wszelkiego rodzaju rozliczeniach z dostawcami i podatkami, dlatego ustalenie marży jest to jeden z najważniejszych elementów twoich zarobków. Drugim elementem jest wartość sprzedawanych towarów oraz popyt na niego.

Możesz zastanowić się, co najczęściej kupują ludzie w Internecie, ale warto to również poprzeć faktami i badaniami rynku. Nisza i monopol praktycznie nie istnieje, zawsze znajdzie choć jeden konkurent na rynku. Twoja oferta musi być równie konkurencyjna, jak oferta innych osób.

Jak zacząć dropshipping od zera?

Rozpoczęcie działań w modelu dropshippingu nie jest skomplikowanym procesem, ale należy wykonać kilka kluczowych kroków:

  1. Wybór odpowiedniej oferty sprzedażowej oparta na zbadaniu rynku i konkurencji,
  2. Określenie grupy docelowej, do której jest kierowana oferta,
  3. Wybór odpowiedniego dostawcy, który jakościowo zajmuje się dostarczeniem zamówionych produktów,
  4. Wybór oprogramowania do zarządzania zamówieniami (wiele firm oferuje dedykowane oprogramowanie dla modelu dropshipping),
  5. Publikacja oferty z komunikacją dedykowaną do grupy docelowej oraz z odpowiednimi słowami kluczowymi,
  6. Inwestycja w działania marketingowe, które pomogą Ci wypromować sklep.

Jeśli wykonasz te kroki, to kolejnymi będzie optymalizacja i automatyzacja procesu sprzedażowego. Musisz dążyć do tego, aby cały proces sprzedaży i dostarczania produktów toczył się właściwie bez twojego udziału. Wtedy zyskujesz czas na rozwój innych biznesów.

Współpraca z hurtowniami — jak wybrać właściwą?

Rozpoczynając działalność w dropshippingu, kluczowym będzie wybranie odpowiedniej hurtowni. Musisz zwrócić uwagę na kilka elementów, które będą mieć wpływ na podjęcie współpracy. Na początku warto zorientować się, jakie hurtownie posiadają największy asortyment lub taki asortyment, który chcesz sprzedawać. Kolejnym elementem będzie jakość działania firmy, dlatego warto ją też odwiedzić i zobaczyć jak wygląda proces pakowania i dostawy. Od dostawcy zależy jak najwięcej, jeśli dostawca zawali, to zła opinia trafi właśnie do Ciebie. I ostatnim wyznacznikiem współpracy będzie cena, która może być wyższa ze względu na zarządzanie całym procesem dostarczenia produktu. Koniecznie ustal zasady współpracy i terminy, jakie musi dotrzymać hurtownia we współpracy z Tobą i zabezpiecz w umowie te punkty.

Czy dropshipping się opłaca?

Sprzedaż w modelu dropshippingu nadal jest opłacalna pomimo rosnącej konkurencji. Należy zadbać o jakościowe produkty, dobrze określony proces dostarczania produktów, a także odpowiedni marketing. Zbieraj też dobre opinie od klientów, aby twoje produkty były lepiej pozycjonowane niż oferty twojej konkurencji. Zaczynając działania dropshipingowe, nie ponosisz zbyt wielkiego ryzyka, zawsze możesz zamknąć swoją działalność. Jeśli jesteś początkującym przedsiębiorcą, to możesz liczyć na wiele ulg podatkowych, które przygotował ustawodawca.

Dropshipping — wady i zalety

Dropshipping jak każdy model działalności ma zalety i wady, które przedstawię Ci poniżej. Ważne jest to, aby podchodzić świadomie do wszelkich działalności biznesowych, ponieważ mogą się one wiązać z ryzykiem.

Zalety dropshippingu:

1. Niski lub brak wkładu własnego

Na początku możesz ponieść jedynie niewielkie koszty związane z rozpoczęciem działalności gospodarczej. Natomiast istnieje możliwość negocjacji darmowego okresu próbnego na oprogramowanie, czy rozliczenie z dostawcą jedynie od wysłanych przesyłek. Niski próg wejścia jest zdecydowaną zaletą dla wielu młodych osób, które chcą rozpocząć działalność biznesową.

2. Brak magazynu

Wynajem przestrzeni magazynowej lub – co gorsza – przeznaczanie części mieszkania, lub domu na magazyn to zmora wielu sprzedawców. Produkty i opakowania do ich wysyłki są wszędzie. W modelu dropshipping nie ma konieczności gromadzenia produktów w magazynie lub części domowej, tym zajmuje się dostawca.

3. Dostęp do odbiorców na całym świecie

W modelu dropshipping nie musisz ograniczać się do kupujących z Polski, możesz sprzedawać swoje produkty globalnie, a co więcej twoja oferta może być bardziej konkurencyjna niż te, które kupujący może spotkać w swoim kraju.

Wady dropshippingu:

1. Duża konkurencja

Weryfikacja rynku to jeden z kluczowych elementów działania przed rozpoczęciem działalności. Konkurencja może działać na twoją niekorzyść poprzez zmowę ceną i usilne obniżanie cen, które może powodować to, że firmy są na granicy rentowności lub ją tracą. Musisz dobrze poznać swoją konkurencję, aby odpowiednio oszacować cenę produktów, które chcesz sprzedawać.

2. Brak kontroli nad wysyłką

Jest to zdecydowana wada dropshippingu, ponieważ cała opinia, zarówno ta dobra, jak i zła spada na Ciebie. Jeśli hurtowanie pomyli zamówienia, nieodpowiednio zabezpieczy przesyłkę lub wyśle produkt z wadą, to zła opinia może pojawić się na twoim profilu. Na początku współpracy musisz określić zasady współpracy z hurtownią oraz reagowanie na takie sytuacje.

3. Przesyłki zwrotne

Częstą praktyką są zwroty przesyłek, które klientom nie odpowiadają. W Polsce obowiązuje 14 dni na zwrot produktów bez podania przyczyny i klienci często z niej korzystają. Musisz określić z hurtownią co w takim przypadku zrobić, ponieważ część hurtowni nie chce przyjmować paczek zwrotnych. Więc może ucierpieć na tym twoja przestrzeń domowa, ale również nie otrzymasz zwrotu kosztu przesyłki od hurtowni.

Dropshipping i sprzedaż w Internecie to popularny model działania wielu osób. Tak jak możesz zauważyć, dropshipping ma swoje zalety i wady, tak jak każdy biznes. Czytając nasz artykuł, możesz podjąć racjonalną decyzję o rozpoczęciu tej działalności gospodarczej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *