sklep internetowy

Jak założyć sklep internetowy?

Własny biznes internetowy jest czymś, co interesuje wiele osób, bez względu na posiadane doświadczenie oraz wiek. Często jest to sposób na zarobienie dodatkowych pieniędzy, ale może też przekształcić się w bardzo dochodowe zajęcie. Sprawdź jakie kroki należy wykonać, aby sklep internetowy przyniósł oczekiwane rezultaty, a także co jest niezbędne do rozpoczęcia i prowadzenia takiego przedsięwzięcia.

Własny sklep internetowy – od czego zacząć?

Podjęcie decyzji o założeniu własnego sklepu internetowego jest bardzo proste, ale już na samym początku należy rozważyć kilka kluczowych elementów, które pozwolą Ci na bezpieczne prowadzenie działalności gospodarczej. W pierwszej kolejności musisz zweryfikować rynek i konkurencję, ponieważ każdego dnia powstają nowe, ciekawe koncepty, którymi warto się zainteresować. Na samym początku warto skupić się na sprzedaży do bardzo szerokiej grupy odbiorców, ponieważ skupienie się na niszach może powodować niewielkie zyski. Jeśli znalazłeś już kategorię produktów, które warto sprzedawać, to kolejnym krokiem będzie ustalenie najlepszego modelu biznesowego oraz modelu kosztowego. Nie masz pomysłu na sklep internetowy? Sprawdź nasze propozycje:

Możesz wybrać opcję własnego magazynu oraz samodzielnej wysyłki lub opcję dropshippingu, która zyskuje na popularności. Aby rozpocząć działalność gospodarczą, musisz mieć solidnych i doświadczonych dostawców, którzy są w stanie zapewnić Ci najlepsze warunki współpracy. Na koniec zostały Ci formalności, czyli złożenie wniosku w Urzędzie Miasta o rozpoczęciu działalności gospodarczej. Wniosek należy pobrać i uzupełnić o odpowiednie dane, a następnie złożyć wniosek. Musisz na tym etapie pamiętać o odpowiednich kodach PKD dla sklepów i hurtowni internetowych. Czeka Cię jeszcze wizyta w Urzędzie Skarbowym oraz w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych w celu przedłożenia informacji o prowadzonej działalności gospodarczej. Ostatnią formalnością jest założenie konta firmowego w banku, aby móc rozliczać się z kontrahentami, a także kupującymi.

Jakie Oprogramowanie do prowadzenia sklepu internetowego?

Prowadzenie sklepu internetowego musi odbywać się za pomocą sprawdzonych narzędzi, ale też takich, które umożliwiają zautomatyzowanie procesu sprzedażowego. Na rynku istnieje wiele programów płatnych, jak i bezpłatnych, które pomagają w prowadzeniu działalności, w tej części przedstawimy Ci narzędzia dostępne w płatnej wersji:

  • Shoper – jest to bardzo przejrzysty i łatwy w obsłudze system, który dzięki różnorodnym funkcjonalnościom, jest w stanie maksymalnie zautomatyzować proces sprzedaży. Istnieje możliwość zakupu abonamentu rocznego.
  • Click Shop – jest to narzędzie działające na licencji Saas, gdzie wiele funkcjonalności jest już wbudowanych, ale to Ty wybierasz, z czego korzystasz. Dużym plusem jest udostępnienie dla użytkowników gotowych stron internetowych czy templatek mailowych do kupujących.
  • SkyShop – to narzędzie, które udostępnia Ci praktycznie gotowy sklep internetowy. W mgnieniu oka założysz swój sklep internetowy, a także dokonasz integracji z freshamilem czy hurtowniami i firmami kurierskimi. Jest to zdecydowanie najlepsze narzędzie dla osób, które chcą działać w modelu dropshippingowym.

Płatne rozwiązanie dają zazwyczaj więcej możliwość wpływania na wygląd stron, czy samego narzędzia sprzedażowego. Zazwyczaj też jest wyższy poziom obsługi klienta, a także całodobowy support.

Darmowe rozwiązania do prowadzenia sklepu internetowego

Poznaliśmy już zalety rozwiązań płatny, ale czy narzędzia bezpłatne bardzo odbiegają od nich jakością i poziomem obsługi? Darmowe narzędzia sprzedażowe zazwyczaj posiadają pewnego rodzaju ograniczenia, czyli są bezpłatne do momentu osiągnięcia określonej liczby klientów lub określonej wielkości sprzedaży. Większość firm Saas ma w swojej ofercie wersje darmowe i płatne, które nie różnią się między sobą, dlatego na samym początku warto zainteresować się właśnie bezpłatnymi rozwiązaniami, a są nimi:

  • Prestashop – proste w obsłudze narzędzie do sprzedaży internetowej, które posiada wiele ciekawych funkcjonalności. Dodatkowe rozszerzenia występują w formie modłów, które możesz dodawać automatycznie.
  • Magento – jest to najbardziej zaawansowany system sprzedaży internetowej, który zawiera wszystkie najpotrzebniejsze funkcjonalności z perspektywy sprzedażowej. Jest wykorzystywany na Zachodzie, ale w Polsce zyskuje swoich zwolenników.
  • WooCommerce – jeśli posiadasz stronę internetową swojego sklepu na WordPressie, to koniecznie musisz zintegrować go z WooCommerce. To darmowe rozwiązanie dla użytkowników WordPress, która jest dostępna w formie Wtyczki.

W zależności od swojego doświadczenia oraz zasobów finansowych możesz skorzystać z bezpłatnych, jak i płatnych narzędzi. Warto na samym początku przyjrzeć się tym darmowym, bo często są wystarczające do rozpoczęcia i prowadzenia działalności. Natomiast, jeśli zakres twojego działania się zwiększy i potrzebujesz mieć dostęp do większej liczb automatyzacji, to wtedy możesz przenieść swój sklep do narzędzia płatnego.

Gotowe rozwiązania z abonamentem miesięcznym

Najszybszym sposobem na rozpoczęcie działalności sklepu internetowego jest zakupienie gotowych rozwiązań, których nie trzeba ręcznie ustawiać. Wszystkie powyższe firmy oferują właśnie takie rozwiązania. Co więcej, musisz jedynie dodać swoje produkty, a następnie uruchomić sprzedaż na stronie internetowej przygotowanej przez dostawcę. Takie rozwiązania są bardzo popularne na początek, kiedy chcesz szybko i efektywnie stworzyć sklep internetowy. Warto skonsultować się z doradcą danego rozwiązania, aby upewnić się, w jaki sposób działają gotowe rozwiązania.

Dostawa towaru

Bez względu na model biznesowy, który wybierzesz, musisz bardzo dobrze poznać swoich dostawców. Wiele zależy od dostawcy, dlatego musisz poświęcić sporo czasu na wybór i weryfikację. Na początku określ zasady współpracy oraz możliwości zatowarowania twojego sklepu. Jeśli wybierzesz model, w którym to Ty odpowiadasz za zamówienia i dostawy, to musisz na bieżąco weryfikować stan magazynowy oraz przekazywać potrzebę zatowarowania do hurtowni.

W umowie pomiędzy Tobą a dostawcą musi znaleźć się informacja o czasie dostawy, który jest przez Was akceptowany. Jeśli wybierasz model dropshippingu, to hurtowania odpowiada za zaopatrzenie oraz wysyłkę zamówień. Jest to bardzo wygodny model, ale reputacja Twojego sklepu zależy właśnie od tej firmy. Zastanów się, o jakie elementy współpracy chcesz zadbać i zapisz je w warunkach umowy.

Promocja sklepu w Internecie

Bez względu na to, jaki sklep internetowy założysz, możesz spodziewać się ogromnej konkurencji. Dlatego musisz zadbać o odpowiednią promocję swojego sklepu już od pierwszego dnia jej funkcjonowania. Po pierwsze, wdróż remarketing, który będzie docierał do osób, które odwiedziły już twoją stronę internetową. Większość narzędzi sprzedażowych ma taką funkcję, ale również możesz przygotować ją na podstawie GoogleAds.

Drugim elementem promocji powinny być media społecznościowe, z dużym naciskiem na Instagram oraz TikTok. To właśnie na tych dwóch platformach zgromadzone jest najwięcej użytkowników, którzy kupują coś w Internecie. Zainwestuj w ciekawe i chwytliwe reklamy sponsorowane, a gdy budżet Ci na to pozwoli, to stwórz content promocyjny z Influencerem, który posiada odbiorców w grupie docelowej, która najbardziej Cię interesuje.

Jeśli chcesz pojawiać się wysoko na określone frazy kluczowe w wyszukiwarce Google, to kolejny element marketingu którym powinieneś się zainteresować to SEO czyli pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania.

Inwestowanie w marketing i promocję to teraz must have wszystkich przedsiębiorców działających w Internecie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *